Flits!

FLITS! - multimediale monoloog

Snapshot van een jong leven dat omslaat in een nachtmerrie.


In 2001 contacteerde de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen vzw auteur en theatermaker Wim Geysen om gezamenlijk een sensibilisatiecampagne op te zetten rond verkeersveiligheid in al haar aspecten. Enkele andere verenigingen (o.a. het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, Rondpunt en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde) plaatsten hun schouders onder het project. Het resultaat van deze samenwerking groeide uit tot Flits!, een multimediale theatermonoloog die zich richt tot adolescenten en volwassenen. Videobeelden en popmuziek zorgen ervoor dat het geheel de uitstraling krijgt van een videoclip. 


Op 26 september 2002 - twintig jaar geleden - ging Flits! in première in CC De Woeker (Oudenaarde) in aanwezigheid van een ruime delegatie van Ouders van Verongelukte Kinderen vzw. Het stuk werd opgepikt door de redactie van het VRT-journaal, tal van nationale kranten en andere media. Gedurende de volgende twintig seizoenen voerde Wim zijn monoloog op voor (hoge-) scholen, cultuurcentra, oudercomités en verenigingen. Flits! werd vertaald in het Frans, Engels, Tsjechisch en Servisch.


Tegelijkertijd creëerde Wim een multimediale lezing rond verkeersveiligheid in al haar aspecten - In een Flits!, zonder afscheid . Dit biedt hem de mogelijkheid om ook kleinere (klas-)groepen de kans te geven kennis te maken met het thema. Tijdens de lezing wordt de integrale monoloog opgevoerd (zonder technische ondersteuning). Nadien vertelt de auteur/acteur over zijn ervaringen met het thema. Het boek ‘Zonder afscheid’ - interviews met ouders van verongelukte kinderen - vormt hierbij de rode draad. De (hernieuwde) derde druk van het boek – aangevuld met getuigenissen van broers en zussen – verscheen in september 2015.


In 2021 werd ook een online versie van Flits! gelanceerd, met Witse Geysen als acteur. Scholen, verenigingen en organisaties krijgen de mogelijkheid om het stuk te bekijken per view, en dit zowel individueel of geprojecteerd in groepsverband. Aansluitend bij de film biedt Wim Geysen Producties ook een online nabespreking aan, een documentaire met getuigenissen van ouders, broers en zussen van jonge verkeersslachtoffers.

Ondertussen werden Flits! en de multimediale lezing live zo'n 1500 keer opgevoerd. Het stuk bereikte meer dan 300000 toeschouwers en is daarmee een van de vaakst gespeelde theaterproducties in het Nederlands taalgebied. In 2016 werd een hernieuwde didactische map – met een ruim aanbod uitdiepingmateriaal voor scholen – gecreëerd in samenwerking met docenten van Karel de Grote Hogeschool (departement Lerarenopleiding). Vanaf januari 2018 wordt de Franstalige versie Flash! aangeboden in Brussel en Wallonië. De productie is ook beschikbaar voor Vlaamse scholen die het thema willen combineren met een ‘taalbad’.


Verkeersdeskundigen zijn het erover eens dat blijvende sensibilisatie een grote rol speelt in het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Dat een theaterproductie als Flits! daarin een belangrijke rol kan spelen, is ondertussen bewezen. Getuige hiervan een van de vele reacties van een (jonge) toeschouwer:


‘Wim, ik kwam vandaag toevallig op je website terecht en wou even iets delen. Het moet in 2004 geweest zijn dat ik Flits! heb gezien in de "Zonnebloem" in Veurne. Een initiatief van verschillende Veurnse scholen. Ook mijn toenmalige school - het Bisschoppelijk College - ging er naartoe. Als 16 jarige puber/rebel verwachtte ik er niet veel van. Ik hoor mezelf nog denken: weer zo een softe sensibilisatiecampagne die ons even gaat vertellen wat goed en slecht is. Maar bij Flits zat ik er op dat vlak helemaal naast. Ik herinner me nog steeds de stilte na de voorstelling. De impact was enorm. Een impact die me is bijgebleven.

 

We zijn nu acht (!) jaar later. "Ik drink niet als ik rij" is een van mijn principes geworden. Misschien wel mede dankzij Flits. Ik ben in de voorbije jaren jammer genoeg al twee maal geconfronteerd geweest met verkeersongevallen van gasten die ik kende. Het is raar om deze personen nooit meer tegen te komen op café/ in het jeugdhuis. En dat terwijl ze nog een heel leven voor zich hadden... Ik hoop dat er veel mensen/jongeren zijn waarop Flits! een dergelijke indruk heeft gemaakt. Ik vond het alleszins een uitstekend initiatief. Het feit dat van alle theaterstukken, films, voorstellingen - gezien gedurende mijn middelbare opleiding – Flits! momenteel de enige is die ik me nog kan herinneren, bewijst nog maar eens de impact.’ 



Mvg,Tomas


Flash!

Hierbij ook het promofilmpje van 'Flash!', de Franstalige versie van mijn multimediale monoloog 'Flits!'. Komende seizoenen beschikbaar voor scholen, verenigingen en cultuurcentra in Brussel, Wallonië en Vlaanderen (als taalbad!).


Assez fier de cette réalisation: voici la vidéo promo de 'Flash!', la version française de mon monologue multimédia 'Flits!'. Disponible pour les écoles, associations et centres culturels à Bruxelles, Wallonie et Flandre (en immersion linguistique!).

Flits!


Verlaagde prijs + financiële tussenkomst van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde! Geactualiseerd, met wervelende, pakkende videobeelden, aangepaste soundtrack. 


een verjaardag

twee goede vrienden

een verrassingsfeest

wat begint als een schitterende avond

eindigt in een nachtmerrie 


  • Concept en tekst: Wim Geysen 
  • Spel: Wim Geysen/ Witse Geysen
  • Camera en montage: Thomas Engelaer
  • Assistentie: Peter Acoustic en Dries Vergauwe
  • Animatiefilm: Mustafa EL-KHaroiti 
  • Doelgroep: 14+ en volwassenen


Met muziek van o.a.The Prodigy, BLUR, Limp Bizkit, Black Eyed Peas, Kings of Leon, Green Day, The Cardigans, Swedish house maffia, Two cellos, Daan, Underworld, System of a down, Rammstein, Anthony and the Johnsons en Apocalyptica.


Filmacteurs: Sebi Adamo, Simone Canu, Gigi Cleophas, Kaat De Bruyn, Indya Dingemans, Laurens Evens, Olav Heyt, Sterre Heyt, Saren Geysen, Witse Geysen, Zanne Geysen, Dirk Maes, Isabel Mariën-Visser, Lieve Pepermans, Sven Spur, Mirte Vanbockryck, Jacco Van Houdt, e.a.


De nieuwe versie van Flits! werd gecreëerd in nauwe samenwerking met Ouders van Verongelukte Kinderen vzw. Opvoeringen in theaterzalen, cultuurcentra, jeugdhuizen en (hoge-)scholen.

Uitkoopsom


Zowel de monoloog, de multimediale lezing als de online versie kunnen rekenen op financiële ondersteuning door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. Dit houdt in dat 20% van de uitkoopsom wordt terugbetaald na aanvraag bij VSV.

Naast deze ondersteuning kunnen heel wat scholen, cultuurcentra en verenigingen vaak ook rekenen op financiële steun via gemeente- of provinciebesturen en/of politiezones. Wij komen naar jouw school/ spelen op locatie - verplaatsingen (met extra kosten) worden daardoor onnodig!


Integrale monoloog, met ondersteunende techniek, geluid en belichting (+ nabespreking door de auteur)


  • Doelgroep: 15+, derde graad secundair, jongeren en volwassenen
  • Maximaal aantal toeschouwers: 200
  • Speelruimte: minimaal zes meter breed, vier à vijf meter diep
  • Duur: 90 minuten


Uitkoopsom:
1250 euro
(1000 euro bij tussenkomst VSV)
1050 euro
(840 euro bij tussenkomst VSV) per bijkomende voorstelling op dezelfde dag (incl. alle technische materiaal, professionele technieker en didactische map; excl. vervoerskosten vanuit Oostende, 6% BTW en auteursrechten). Daarmee ligt de prijs ongeveer op 5 euro per toeschouwer. 


INFO, RESERVATIES EN BOEKINGEN


Contact via website >

wimgeysen@gmail.com

Tel.: +32 486 75 6 037

Multimediale lezing, met videobeelden en de integrale monoloog 

(+ nabespreking door de auteur)


  • Doelgroep: 15+, derde graad secundair, jongeren en volwassenen
  • Maximaal aantal toeschouwers: 90
  • Deze voorstelling/lezing komt ook prima tot zijn recht in (ruimere) klaslokalen, bibliotheken, auditoria en/of multimedialokalen.
  • Duur: 75 minuten


Uitkoopsom: 475 euro per lezing/voorstelling (excl. vervoersonkosten, 6% BTW en auteursrechten) 


Online versie Flits! (acteur Witse Geysen) + nabespreking (documentaire) / laagdrempelig en makkelijk inzetbaar 


Doelgroep: idem als boven; ook erg geschikt voor tweede graad secundair!


Organisatoren ontvangen een beveiligde link naar de film + documentaire/ nabespreking ism Ouders van Verongelukte Kinderen vzw. Het staat hen vrij deze link te verspreiden naar anderen (begeleidende leerkrachten, mede-organisatoren) die op hun beurt de leerlingen bereiken. De link kan worden aangewend voor individueel gebruik of in groepsverband. Per view/ toeschouwer betaalt de organisator 3 euro. Na gebruik stuurt de organisatie het totale aantal toeschouwers door. Op basis daarvan volgt de afrekening. WGP rekent hierbij op de eerlijkheid van de organisatie/ school. De link is één week geldig.


Verkeersveiligheid

Als aanvulling bij 'Flits!' schreef Wim voor de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen 'Zonder afscheid', een boek met aangrijpende getuigenissen van ouders, broers en zussen van jonge verkeersslachtoffers. Voor de vereniging OVK creëerde hij ook de dvd ‘Afscheid nemen bestaat niet – Il n’y a jamais d’adieu’, een sobere, intimistische captatie van het gelijknamige woordprogramma waarin zes Nederlandstalige en Franstalige acteurs in de huid kruipen van ouders, broers en zussen van jonge verkeersslachtoffers. Daarnaast schreef Wim voor de vereniging Rondpunt een cyclus van 25 gedichten waarin hij op een treffende, eenvoudige manier thema’s als rouw, verdriet en verwerking na een verkeersongeval universeel tracht te maken. 

Sinds enkele jaren geeft Wim zelf ook lezingen over het thema verkeersveiligheid voor jongeren en volwassenen. De interactieve lezing ‘In een Flits!, zonder afscheid’ combineert het beste uit bovenstaande initiatieven. Wim speelt zelf enkele fragmenten uit de voorstelling Flits!, gaat met de toeschouwers in gesprek over het thema en leest voor uit eigen werk. De lezing wordt voortdurend aangepast aan de actualiteit. De voorbije jaren werd ze al meermaals succesvol uitgevoerd in scholen en bibliotheken, al dan niet in opdracht van politiezones Antwerpen en Gent en het provinciebestuur van Vlaams-Brabant.


De laatste jaren kwam er een doorgedreven samenwerking met Rondpunt vzw voor de inhoudelijke uitwerking van de lezing, en in het bijzonder het bekend maken en ondersteunen van het project ‘Breakbaar’. Wim ging hiervoor in gesprek met de verantwoordelijken van Rondpunt vzw. Tijdens zijn lezing wordt er desgewenst tijd vrijgemaakt voor het tonen van getuigenissen van jonge verkeersslachtoffers. Zij vertellen over de impact die het verkeersongeval had op hun leven en doen een warme oproep naar vriendengroepen om verkeersslachtoffers niet te ‘vergeten’ na de eerste weken van medeleven. Rondpunt vzw engageert zich om de reacties die jongeren op het gastenboek kunnen plaatsen na de lezing te beantwoorden waar mogelijk.


In 2009 creëerde Wim voor vzw Rondpunt het muzikale theaterstuk ‘Samoerai!’ dat kinderen (6- 12 jaar) op een speelse, niet belerende manier in contact brengt met verkeersveiligheid en de emoties die gepaard gaan met een verkeersongeval. Het theaterstuk werd door VSV geselecteerd als voorbeeldproject voor het jaarboek Verkeersveiligheid 2010. Vanaf 2018 wordt de voorstelling opnieuw aangeboden met Christophe Francken en Wim Geysen als acteurs.

In 2010 ging Wim nog een stap verder in zijn engagement om verkeersveiligheid bespreekbaar te maken voor alle leeftijden. Met zijn voorstelling ‘Vroemtuut’ – een interactieve vertelling voor kleuters – bereikt hij ook de allerkleinsten (2,5 - 5 jaar). ‘Vroemtuut’ werd ondertussen opgevoerd in kleuterscholen in gans Vlaanderen en wordt ondersteund door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, Rondpunt vzw en Mobiel 21. Het stuk werd geselecteerd als ‘Voorbeeldproject binnen het behalen van het 10/10 label voor Antwerpse scholen’. Vanaf 2018 wordt de hernieuwde versie van deze muzikale vertelling aangeboden - met Wim als acteur, muzikant.



Voor Rondpunt vzw werkte Wim ook de documentaire ‘Samengang - traject van een verkeersslachtoffer’ uit. Hij zorgde voor productionele omkadering en is in de documentaire te zien als presentator. Voor Mobiel 21 tenslotte maakte hij een filmpje ter promotie van het bordspel MoRe (Mobiele Reporters) dat kinderen van de lagere school aanzet tot nadenken over en doordacht deelnemen aan het verkeer in al zijn facetten.

Flits! - een greep uit de publieksreacties

- Ik ben daarstraks naar Flits! komen kijken en ik wou je een dikke proficiat wensen. Ik vond het heel aangrijpend. Je speelde heel reëel. Ga vooral zo verder. Ik hoop je nog aan het werk te zien!

- Ik vond de voorstelling heel interessant. Het deed mij weer terug denken aan vier jaar geleden. Toen zijn twee goede vriendinnen omgekomen in een auto-ongeval. Het was niet de bedoeling dat ze meegingen met die twee jongens, maar dat hebben ze toch gedaan en dat heeft hun leven gekost. Ik was twee goede vriendinnen kwijt. Bedankt voor de voorstelling. Ik hoop dat er nu meer jongeren gaan nadenken als ze achter het stuur kruipen. PS: Ik ben elk weekend Bobette en ik raak nooit een druppel alcohol aan.

- Jij bent vandaag bij ons op school geweest met je stuk en ik wou eventjes zeggen dat het heel pakkend was. Echt waar: proficiat! Het is niet makkelijk om de leeftijdsgroep 16-17 jarigen te raken, maar jij bent er wel degelijk in geslaagd!

- Enkele weken geleden was ik bij 'Flits!' aanwezig toen je die voorstelling toonde bij mij op school. Ik was enorm onder de indruk. Je kon het stuk zodanig goed brengen dat op het einde echt iedereen zonder adem zat. Het was zo levensecht! Enkelen van mijn klas die normaal gezien heel stoer zijn, zaten zelfs met de tranen in de ogen (net als ikzelf). Het is een stuk dat echt wel de harten raakt. Hopelijk kan je nog veel jongeren overtuigen geen domme dingen uit te halen als ze uitgaan. Bij mij op school is het in ieder geval bij velen gelukt. Bedankt!

- Ik vond de monoloog echt goed, keigoed gespeeld. Het heeft mij echt gepakt, vooral na het voorval in Overijse waar je zeker van gehoord hebt. Er waren vier doden, twee koppels, tegen een muur geknald. De wagen is nog in brand gevlogen ook. Een vriendin van één van de koppels is ook een vriendin van mij, en het is echt vreselijk om te zien hoe ze er van afziet. Ik hoop dat er nog veel mensen naar de monoloog komen kijken en er iets uit leren!

- Toen ik gisteren in de aula van het Leuvense provinciehuis zat, dacht ik aanvankelijk dat het een saaie verkeersles ging worden met de clichématige boodschappen. Dit bleek - toen het stuk begon - geheel onterecht te zijn. Ik moet zeggen dat ik van het ene uiterste in het andere ben gevallen en erg geboeid en geraakt werd door 'Flits!'. Op een boeiende en vlotte manier ben je erin geslaagd om van een onderwerp dat bij iedereen bekend is, iets aangrijpends te maken en het publiek zonder moeite met je mee te krijgen. Ikzelf heb mij ook al enkele keren op het toneel gewaagd en ik weet dat het zeker niet evident is om leerlingen mee te krijgen, maar de manier waarop jij dat doet, het geheel van mimiek, expressie, multimedia... Chapeau hoor, een dikke proficiat! - Over twee maanden is het zover, op 20 mei ga ik mijn rijexamen afleggen en ik weet zeker dat 'Flits!' bewust of onbewust wel een factor zal zijn die een invloed op mijn rijstijl zal hebben.


- Ik wil je feliciteren met je acteertalent! Ik ben vandaag naar je voorstelling gekomen van ‘Flits!’, en ik vond het werkelijk een mooi stuk, het heeft me gegrepen! Ik heb er echt van genoten. Geen seconde heb ik mijn aandacht verloren. Ik heb namelijk iets gelijkaardigs meegemaakt. Ik zou graag meer voorstellingen van jou zien!

- Bewondering en respect zijn de woorden die het best bij het ‘van-mij-voor-jou’ passen. Wat jij brengt, raakt mensen in heel hun zijn. Jouw werk is er één van realiteit, van onmetelijk verlies, van het in beeld brengen van het gedrag van een heleboel jongeren zonder ze eigenlijk te veroordelen. Er zijn heel veel mensen die je dankbaar zijn voor wat je brengt en hoe je het brengt. Klasse, jouw werk!
- Ik heb gisteren je voorstelling van Flits! gezien in Hamme, en ik moet zeggen: ik was serieus onder de indruk, en ik denk dat ik niet alleen was. Ik heb ook nog maar twee weken mijn rijbewijs. Ik zal nu ook wel twee keer nadenken voor ik de weg op ga, en zeker met passagiers erbij.

- Ik heb zonet je voorstelling Flits! gezien. Ik vond het een heel goede voorstelling en ik hoop dat vele mensen hun ogen zijn opengegaan. Het einde was zeer ontroerend, en zeker de nabespreking, tot schreeuwend toe. Ik heb zelf een familielid verloren doordat zo een of andere gek hem van de baan reed. Ik hoop dat door jouw voorstelling te zien heel wat mensen nadenken over hun rijgedrag en dat het aantal doden op de weg eindelijk eens zal dalen. Succes!


- Een week geleden zijn wij met de klas naar je schitterend toneelstuk komen kijken. Ik wist toen nog totaal niet over wat het verhaal ging. Ik moet zeggen dat dit toneelstuk erg aangrijpend was. Echt een heel goed initiatief om over zoiets serieus een toneelstuk te maken.

- Ik vond dat je de monoloog Flits! goed hebt voorgebracht, je leefde mee in je rol en verschillende personages. Met die begrafenis op het einde had ik wel even een krop in de keel. Toen de monoloog gedaan was kregen we cijfers te zien van weekendongevallen tussen 18 en 25 jaar, waarvan ik wel even schrok. Als ik kan rijden en ik ga op stap met vrienden, zal ik terugdenken aan deze monoloog en een waterke drinken.

- Vandaag heb ik je monoloog ‘Flits!’ gezien. Het was gewoon fantastisch! Bij de toneelstukken die we anders gaan zien met de school heb ik soms moeite om wakker te blijven, maar hier echt niet. Het was het beste toneelstuk dat ik ooit gezien heb! Doe zo verder, zou ik zeggen.

- We hebben in de klas nog een heel uur zitten napraten over je stuk, en er kwamen niets anders dan heel goede reacties. We hebben er echt van genoten. Sommige stukken waren zo aangrijpend dat we er stil van werden als we eraan terugdachten! 

- De voorbije keren dat we naar een toneelvoorstelling gingen was het moeite doen om niet in slaap te vallen. Bij deze toneelvoorstelling dachten dat het weer zoiets ging zijn, maar daar hebben we ons erg in vergist. Het was de eerst keer dat een schoolvoorstelling zo cool was! De enige raad die we je kunnen geven is : doe zo verder, Wim!

- We vonden je verhaal heel aangrijpend en uniek gebracht. We zijn nog steeds onder de indruk. Het heeft ons doen nadenken. Dank je wel. 

- Ik heb vandaag je theaterstuk gezien. Het was super, maar lag gevoelig. Vorig jaar is een goede kameraad uit m’n klas verongelukt. 

- Vandaag de voorstelling Flits! gezien! Het was een pakkend onderwerp. Nooit gedacht dat het zo zou eindigen. Gewoon prachtig en vol emoties gespeeld! 

- Normaal is het niet mijn gewoonte om iets in een gastenboek te schrijven, maar deze keer verdien je het echt. Het was heel mooi gespeeld! Je hebt het onderwerp voorzichtig aan boord gelegd, maar toch duidelijk laten verstaan wat de boodschap was. We hadden het op een moment wel moeilijk omdat een vriendin van mij haar zus zo verloren heeft. Maar ik heb geen spijt dat ik het stuk gezien heb. Heel knap gedaan!

- Wij zijn naar Flits! komen kijken in CC De Woeker. Ik vond het echt wreed goed. De muziek en de manier van naar voor brengen (soms grappig, soms triestig) sprak aan, ook het voorstellen van sommige situaties leek heel echt, net alsof we erbij stonden. We verwachtten wel de ganse tijd dat er iets zou gebeuren, maar toen het werkelijke ongeval gebeurde, schrokken we allemaal (sommigen zaten met tranen in de ogen op de begrafenis). De voorstelling was heel reeël gebracht, net zoals het soms in het echt gebeurd. Echt chapeau om zo een thema op zo een goeie manier naar voor te brengen. Het was heel aangrijpend en ‘t is te hopen dat deze campagne de jongeren aanzet om veiliger uit te gaan en te rijden. 

- Al bij al heb ik genoten van Flits! Het was een prachtige prestatie, alleen bleek het voor onze klas op het einde een beetje te veel te worden omdat we zelf een vriendin verloren hebben in een ongeval. Het was een erg aangrijpend verhaal dat veel herinneringen ophaalde.



Flits! - recensies en mediareacties

'De laatste rit van de kinderen'

Ferre en Wim mogen met papa's auto op stap, maar de echo van hun avondje uit klinkt dodelijk stil. De wilde mix van muziek, vrienden, drank en verliefdheid eindigt immers op het kerkhof. 

Het is het voorspelbare doch beklijvende einde van Flits!, de theatermonoloog die Wim Geysen maakte in opdracht van Ouders van Verongelukte Kinderen. Zodra het projectiefilmpje loopt en Wim Geysen op de bühne stapt, weet je dat het onvermijdelijke zal gebeuren. De opeenstapeling van kicks, de snelheid van de racewagens in het videospel en de opzwepende beats van de muziek zullen abrupt stoppen. Een doffe klap en het eeuwige donker zullen volgen. Dat weet de toeschouwer van meet af aan, en toch blijft hij verdoofd achter. Zo ook Sep en Ken (19), Doruntina en Suzan (13) : 'Je weet de hele tijd dat er een ongeluk komt en toch schrik je wanneer het gebeurt. Maar je gaat dan ook zo mee op in die uitgelaten sfeer van harde muziek en onnozel doen, dat je het nakende onheil als het ware verdringt. Voor ons is het heel makkelijk om in de voorstelling te stappen. Het is vrijdagavond, na een week van toetsen en vervelende confrontaties met leraars hebben de vrienden zin om eens stevig uit de bol te gaan.'

Auteur Wim Geysen, die eerder al samen met Bart Demyttenaere de brievenroman Spiegelschrift op de planken bracht, weet verdacht goed een stuntelige negentienjarige weet neer te zetten. Precies datgene in huis heeft wat nodig is om jongeren een lesje te leren zonder dat ze er erg in hebben. Belerend? Hoe bedoelt u? Sep, Ken, Doruntina en Suzan hebben het vingertje niet opgemerkt : 'In de film zie je de vrienden pinten pakken, maar het wordt nooit expliciet in de verf gezet. Dat is net goed. Wij weten ook wel dat de stoere spelletjes met de auto plaatsvinden nadat ze flink wat achterover hebben gekapt. Drank vormt een onderdeel van hun feestroes.'

Geysen heeft het drinken, alsook het eigenlijke ongeluk, bewust vaag gelaten om de monoloog open en vrolijk te houden. 'De werkelijkheid overtreft trouwens alle fantasie', aldus Geysen. 'Wie met Ouders van Verongelukte Kinderen praat, absorbeert een smart die je niet vertaald krijgt. Wellicht kan geen enkele voorstelling hun pijn naar waarheid brengen. Vandaar ook dat ik aanvankelijk niet zomaar op hun voorstel wilde ingaan om een schoolvoorstelling te maken over verkeersveiligheid. Verdomme zeg, wat een verantwoordelijkheid om hen een stem te geven, dacht ik. Niet alleen wilde ik iets neerzetten met respect voor hun verdriet, maar ik moest ook een publiek zien te bereiken dat tot nog toe gespaard bleef van zoiets ingrijpends. Intussen zijn reeds duizenden jongeren en volwassen uit heel Vlaanderen naar Flits! komen zien.'

De Morgen, Jelle Van Riet

Jongeren kennen verkeersregels niet


De handelsschool Onze-Lieve-Vrouw Presentatie in de Plezantstraat kreeg de primeur van de werkmap Flits!. Die sluit aan op de theatermonoloog met dezelfde naam en wil jongeren aansporen om aandacht te hebben voor verkeer en mobiliteit.
Theatermaker Wim Geysen vertelt in Flits! over een ongeval waarbij jongeren betrokken zijn. Hij gebruikt videobeelden en moderne muziek. 'Bij het begin van de voorstelling laten jongeren zich soms ontvallen dat ze geen zin hebben om een toneelstuk uit te zitten', zegt Geysen. 'Aan het eind van de voorstelling blijkt dat het stuk aanslaat en dat de jongeren meestal tevreden zijn.' De werkmap is een leidraad om het met jongeren te hebben over mobiliteit en verkeersveiligheid. En dat is volgens Luc Henau van de Stuurgroep Onderwijs van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde meer dan nodig : 'Uit studies blijkt dat niet eens de helft van de twaalf- tot vijftienjarigen de verkeersregels kent. Nog erger is dat veertig procent vindt dat je de verkeersregels mag overtreden.'


Onveilig en onzeker


Opvallende vaststelling is ook dat diezelfde groep jongeren zich onveilig en onzeker voelt in het verkeer. 'In het secundair onderwijs is eigenlijk geen plaats voorzien voor verkeers- en mobiliteitseducatie. Met Flits! kan dat geïntegreerd worden in andere lessen', zegt Henau. Directrice Magde Vercauteren van de handelsschool zegt dat geprobeerd wordt om in elke klas verkeerseducatie aan bod te laten komen. 'Voor de derde graad hebben we nu de theatermonoloog en we trekken een halve dag uit om die te bespreken met de jongeren. We hebben het dan met hen onder meer over drugs en alcohol in het verkeer en over de bromfiets. Deze week trekken de leerlingen van de eerste en de tweede graad naar de brandweer waar ze zullen kennismaken met de gevaren van de de dode hoek', besluit Vercauteren.


Het Nieuwsblad, GD

Flits! - recensies en mediareacties

Eén stommiteit verandert je leven

Brasschaat - Bijna de helft van alle verkeersdoden valt in het weekend, en daarbij zit telkens één keer op drie een jongvolwassene achter het stuur. Hoe waarschuw je jongeren tegen dat reële gevaar en tegen de kick van de snelheid? Acteur Wim Geysen probeert het door zich in te leven in hun leefwereld : een alternatief voor de Beaucourt-aanpak.

Geysen is een gewezen leraar Nederlands, die zich nu volledig toelegt op schrijven en acteren. Met schrijver Bart Demyttenaere trekt hij sinds vorig jaar langs Vlaamse scholen en culturele centra met een theaterdialoog over zelfdoding. Op vraag van Ouders van Verongelukte Kinderen werkte hij een vergelijkbare productie over verkeersdoden uit.

Flits! is een monoloog, van een jongeman die commentaar geeft bij een film over jongeren. Die jongeren zijn zijn vrienden. Ze maken plezier, fuiven, gaan uit tot laat in de nacht. Ze houden van snelheid, van kicks, van uit de bol gaan. Niet zo moeilijk om te raden hoe het afloopt : ze gaan op de weg ook uit de bocht, drie onder hen overleven de klap niet. 'Eén stommiteit kan je leven veranderen', zegt Geysen.

Als verteller zit hij in de rol van degene die het ongeval veroorzaakt heeft : 'Ik voel me verantwoordelijk voor de dood van mijn eigen vrienden. Vriendschap is een van de meest herkenbare zaken voor jonge mensen. Ik geloof en hoop dat ze zich door deze invalshoek aangesproken zullen voelen. Bekend is de aanpak van dokter Beaucourt, die scholieren schokt met confronterende beelden uit de afdeling spoedgevallen. Ik wil ook een schokeffect teweegbrengen, maar niet op die manier. Ik denk dat jongeren pas echt geschokt reageren als ze zich verbonden voelen met de slachtoffers.'

Het was gisterenmiddag in het CC Brasschaat nog wat zoeken naar tempo en geluidssterkte. Maar het ging dan ook om een oefening : Flits! gaat pas donderdagavond in première in Oudenaarde, in aanwezigheid van Ouders van Verongelukte Kinderen. 'Wat mij opvalt aan die mensen is dat ze vrij en open praten over wat hun kinderen is overkomen', zegt Geysen.'Vaak heel stomme ongevallen, die zinloos lijken. De drive waarmee ze dit thema blijven aankaarten, is een poging om de dood van hún kinderen vooral niét zinloos te laten zijn.'

Hij is benieuwd wat ze ervan zullen vinden : 'De tekst hebben ze al gelezen en goedgekeurd. De enscenering is nogal MTV-achtig, niet?' Er schalt van begin tot einde luide pop- en dansmuziek uit de boxen. Het tempo wordt steeds hoger, tot het explodeert en stilvalt : drie vrienden zijn dood. Als toeschouwer weet je dat het gaat komen, maar het wérkt wel.

Vandaag krijgen scholieren in Mortsel de avant-première van Flits ! cadeau, ter gelegenheid van de Week van de Vervoering en de autoluwe schooldag die daar plaatsvindt. En de voorstelling is vanavond ook voor een breder publiek in het cultureel centrum van Mortsel te zien.

Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, de vzw Langzaam Verkeer en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde hebben bij dit project een informatiepakket samengesteld dat in scholen en culturele centra kan worden gebruikt voor nabespreking. Er is ook een video verkrijgbaar met interviews van ouders die hun zoon of dochter verloren in het verkeer.

De Standaard, Veerle Beel

Wij willen vooral dat dit niet meer gebeurt


In Oudenaarde is vanavond het theaterstuk Flits! in première gegaan. Flits! is een theatermonoloog geschreven op vraag van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. Het is een aangrijpende getuigenis over tieners en weekendongevallen.

Wim Geysen is theatermaker en auteur. Hij speelde zijn stuk gisteren al in avant-première voor tieners en kreeg zeer goede reacties. Wim: Ik wil het niet te belerend maken. Ik wil de jongeren sensibiliseren, maar dan wel op een manier dat ze zeker niet denken van 'Oei, oei, hier komt weer iemand vertellen hoe we het allemaal moeten doen'. Ik heb het vroeger zelf zo ervaren: door het plezier van de avond ga je bepaalde dingen doen die eigenlijk niet door de beugel kunnen.

Flits! is geschreven op vraag van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. De première was voor sommigen van hen dan ook wel hard.
Paul Vande Walle: Wij willen vooral dat dit niet meer gebeurt. Ieder kinderleven dat wij kunnen redden is belangrijk. En ja: het is natuurlijk de bedoeling om Flits! ook naar scholen en klassen te brengen, en daar zullen waarschijnlijk minder ouders aanwezig zijn. Het is die groep jongeren die we moeten bereiken.


Flits! gaat dan ook vanaf nu op tournee door Vlaanderen, met de steun van minister Steve Stevaert van Verkeer.


VRT-journaal, 26 september 2002

Nieuwslezer: Jan Becaus / Verslag: Siel Van Der Donckt


Wim Geysen speelt monoloog 'Flits!'
'Engagement hoort bij mijn manier van schrijven'


Schrijver en acteur Wim Geysen is een bezield mens. Momenteel confronteert hij scholieren met Flits! In deze monoloog, die hij schreef op vraag van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen, staat een fataal avondje uit van een groepje jongeren centraal.


Eerder viel Wim Geysen op via Spiegelschrift dat zelfmoord bij jongeren behandelt. Zijn debuutroman Lek uit 1997 is plots weer actueel, want handelde over internering van minderjarigen. 'Dat sociale engagement zit gewoon in me. Ik kan er niets aan doen. En toch ben ik een vrolijke jongen, hoor.'

Hoe kwam Flits! tot stand?

Wim Geysen: 'Blijkbaar waren er enkele mensen van Ouders van Verongelukte Kinderen aanwezig bij een voorstelling van mijn monoloog Vuur. Kort daarna kreeg ik de vraag om een stuk te maken rond weekendongevallen. Ik heb daar veel over nagedacht. Ik vond het een moeilijke opdracht. Je zit tussen twee vuren. In het publiek kunnen enerzijds mensen zitten die zelf een kind hebben verloren, wat erg confronterend moet zijn. Anderzijds heb je te maken met jongeren voor wie het allemaal wat ver van hun bed blijft. Toch is alles na een aantal verkennende gesprekken beginnen rollen. Vooral omdat ik van de vzw carte blanche kreeg.'

De première die eind september in het cultureel centrum van Oudenaarde plaatsvond, haalde het VRT-journaal. De reacties in de zaal waren erg emotioneel.

Geysen : 'Dat was vrij emotioneel, ja. Ik heb ervoor gekozen om een verhaal te brengen rond jongeren die gaan stappen. Alles wat ik vertel, wordt geprojecteerd op een groot scherm. Daar ziet het publiek een film waarin jonge, bevriende acteurs meespelen. Ik lig als verteller aan de basis van het drama. Alles ligt wat in de sfeer van een pintje pakken, elkaar uitdagen of de gevolgen van een mislukte versierpoging. Ik wilde een verhaal vertellen waar het publiek de spelers herkent. Naast de monoloog is er ook een informatiemap en een aanvullende video die als rode draad dient bij een nabespreking. Zo'n 'nazorg' vind ik heel belangrijk.'
'De inhoud van de voorstelling moest zo dicht mogelijk bij de leefwereld van de jongeren liggen. In groep uitgaan, gewoon zot doen. Soms zie je de ouders in de zaal wel vreemd opkijken. Een stoelendans doen in een auto, ze weten niet dat hun kinderen die dingen durven uithalen. Alles wat ik toon, is wel abstract. Je ziet nergens bloed, je ziet nooit een beeld van een ongeval. De respons van de leerlingen is tot nu toe indrukwekkend. 

Weekendongevallen, zelfdoding, het zijn zware thema's die je behandelt.

Geysen : 'Ach, dat engagement. Ik kan daar echt niet aan doen. Het hoort gewoon bij mijn manier van schrijven. Ik kan gewoon geen verhaal vertellen zonder inhoud. In de boekenwereld hebben ze mij al eens geplaatst tegenover schrijvers als Mennes of Giphart. Sterke auteurs, maar ze kunnen uit niets een roman opbouwen. Het is gewoon een andere manier van schrijven. Wanneer ik optreed, wil ik dat het publiek er iets aan heeft. Je moet daar natuurlijk wel mee oppassen. Het zijn niet de meest vrolijke thema's. Je mag na een tijdje niet het leed van de wereld op je schouders gaan torsen. 

Zone 03, Dominique Piedfort

Flitsende Flits! in Kadans

In Kadans organiseerden Word Wakker Wuustwezel (WWW), Stella Matutina en de jeugdraad van Wuustwezel een opvoering van Flits!, een monoloog voor jongeren en ouders, geschreven door Wim Geysen uit Brasschaat. Kevin Evrard (WWW) zei verheugd te zijn over de samenwerking en wees op het belang van de sensibiliseringsavond. Burgemeester Jos Ansoms noemde het een prachtig initiatief, dat nu eens niet van de overheid kwam. Dat gekozen werd voor de benadering van het probleem met een theatervoorstelling kan de impact alleen maar groter maken. Hij verwees ook naar de werkgroep 'Ouders van Verongelukte Kinderen', op wiens vraag Flits! gemaakt werd. Uit het feit dat de kalender tot 2004 is volgeboekt, blijkt de grote bezorgdheid omtrent de weekenddoden. Flits! vertelt hoe een uitstap van een groepje vrienden abrupt eindigt. De monoloog wordt ondersteund door videobeelden en hedendaagse popmuziek, waardoor de spanning nog meer wordt opgebouwd. De eindverwijzing naar de autoshowroom was indrukwekkend en moest de aanwezigen aan het denken zetten. Knap!
 

De Kijker


Flits! in Oudenaarde

In cultuurcentrum De Woeker in Oudenaarde ging gisteren 'Flits!' in première, een harde theatermonoloog van Wim Geysen over jonge verkeersslachtoffers in Vlaanderen. Geen belerende video's, diareeks of voordracht, maar een - weliswaar harde -familievoorstelling die in de intimiteit van een schouwburg het verdriet om de dood van een jong mens tastbaar maakt. 'Zinloos verdriet is hard', zegt auteur/acteur Wim Geysen. 'Niemand is geholpen door er doekjes om te winden, door de dood verbloemd voor te stellen. Als mijn publiek even de pijn voelt die de nabestaanden hun leven lang meedragen, komt de boodschap over.'
'Het was tijd dat er een theatervoorstelling kwam over verkeersongevallen', zegt Geysen. 'Tijdens de eerste drie weken van dit schooljaar vielen in ons land al acht onschuldige slachtoffers. Elk middel moet in de strijd gegooid worden om te voorkomen dat er nog meer jonge levens opgeofferd worden. Zo heeft dokter Luc Beaucourt met zijn diareeks bijzondere verdiensten, maar ik vrees dat zijn schoolvoorstellingen niet overal verf pakken. Hij toont vele gruwelijke foto's van onbekende mensen. Maar wie elke dag oorlogsbeelden op tv ziet, wordt er op de duur ook ongevoelig voor.'


Verbeelding

Al werkt Geysen eveneens met een projectiescherm : achter hem worden af en toe beelden geprojecteerd van jonge acteurs die de gebeurtenissen in zijn verhaal naspelen. 'Maar bloederige ongevalbeelden laat ik bewust weg. Op sommige momenten sta ik alleen op het podium, zonder videoprojectie. De macht van de verbeelding blijft zo veel groter.' Geysen laat zijn publiek drie kwartier lang kennismaken met de hoofdrolspelers, van wie twee jongens en een meisje op het einde sterven. 'Alles draait rond een groepje jongeren die, zoals elke tiener, graag plezier maken en houden van het leven. Geen vuiltje aan de lucht. Lekkere MTV-muziek in de boxen, discolichten op het podium, een sfeertje van beste-vrienden-onder-mekaar. Als ze in twee auto's vertrekken, wordt zelfs een stoelendans gedaan. Tot 'mijn' wagen die van hoofdrolspeler Ferre wil voorbijsteken. Maar Ferre laat me niet door. Hij wijkt uit… en een crash is niet meer te vermijden. Geroep, gehuil, paniek. En dan : stilte. Pijn, het verdriet van de nabestaanden. Bij de proefvoorstelling kon je een speld horen vallen. Ik verzin zulke dingen ook niet, het is recht uit het leven van 18-plussers gegrepen. De jonge bezoekers herkennen zich in de hoofdpersonages, en zien het ongeval in hun verbeelding gebeuren. Vooral de scène waarbij de ouders rond het graf van hun dochter staan, vind ik ijzersterk. Er wordt minutenlang geen woord gezegd, maar de pijn en het verdriet gieren in je lichaam. Iedereen in de zaal kent het meisje onder de zerk. Ik word er in het stuk zelfs verliefd op, ook al loop ik een blauwtje.'


Opgetogen vzw

De vzw Ouders van Verongelukte Kinderen staat helemaal achter de monoloog. 'Wat Wim op het podium brengt, grijpt recht naar de keel', zegt Ingrid De Jaegher. 'Ik ben er zeker van dat jongeren hier een les leren die ze een paar jaar onthouden.' Vooral de confrontatie met de nabestaanden van Ferre en zijn zus vindt Ingrid belangrijk. 'Dat verdriet wordt nergens getoond. In de krant zie je hooguit een foto van het wrak, maar wat de ouders meemaken, blijft binnenskamers. Alsof dat verdriet niet bestaat. Ik ben blij dat Wim daar opzettelijk niet aan voorbij gaat. Alle andere sensibiliseringscampagnes doen dat wel.' 


Het Laatste Nieuws, Peter Verbruggen

'Flits!' doet nadenken


Wim Geysen behandelt weekendongevallen in monoloog 


De Brasschaatse auteur en acteur Wim Geysen trekt de komende maanden Vlaanderen rond met een monoloog die hij schreef in opdracht van de Ouders van Verongelukte Kinderen. Geysen mikt vooral op jongeren van 16 tot 18 jaar.

Wim Geysen was in een vorig leven leraar Nederlands in het Gemeentelijk Instituut Brasschaat. Twee jaar geleden maakte hij van zijn hobby, schrijven en acteren, zijn beroep. 'Anderhalf jaar geleden contacteerde de vereniging van Ouders van Verongelukte Kinderen me met de vraag of ik een monoloog in mekaar wilde steken rond het probleem verkeersveiligheid. Dat was na de opvoering van mijn monoloog Vuur. Ik heb toegezegd en ben aan Flits! begonnen', aldus Wim Geysen.
 

Het geheel bestaat uit een vertelling gehouden door Wim die getuige is van een jongerenfeestje. De sfeer is uitbundig. Na afloop beginnen enkele jongeren met de wagen te racen en loopt het mis. Achter de verteller wordt een film geprojecteerd op een groot scherm. 'Het zijn flitsende en soms ook abstracte beelden, in MTV-stijl. Ook de muziek past in de wereld van jongeren. Maar de monoloog is natuurlijk ook bedoeld voor volwassenen', aldus Wim, die bewust heeft gepast voor de Beaucourt-aanpak. Er worden dus geen gruwelijke beelden getoond. De mens achter het verhaal komt aan bod.

Scholen

De avant-première bracht Wim in Mortsel, overdag voor een aantal scholen en 's avonds voor volwassenen. Daarna toonde hij zijn monoloog in Oudenaarde. 'In Mol speelde ik voor ASO, TSO en BSO-leerlingen. Daar kreeg ik hoopgevende reacties. Op het podium voel ik dat je jongeren met dit thema kunt boeien', aldus Wim, die intussen een reeks aanvragen kreeg van scholen en culturele centra.


Groot publiek

We werken met een minimaal en een maximaal concept. Dit betekent dat de mogelijkheid geboden wordt om Flits ! voor een groot of eerder bescheiden publiek op te voeren. Een opvoering is dus zowel in een klaslokaal als in een grotere zaal mogelijk. Een deel van de opbrengst gaat naar de vereniging van Ouders van Verongelukte Kinderen.


Gazet van Antwerpen, Jan Brys


Geflitst of geflest

Niemand zal het ontkennen: het verkeer is een circus geworden met fietsers en voetgangers als koorddansers. Kinderen worden tegen al dat verkeersgeweld beschermd door carrosserie en niet door structurele maatregelen. Verkeersveiligheid is wel een belangrijk item op de politieke agenda, maar naast een betere infrastructuur is ook een mentaliteitswijziging bij elke weggebruiker noodzakelijk. Vandaar dat het belangrijk is kinderen en jongeren tijdens de opvoeding en de op school bewust te maken van veilige en milieuvriendelijke verplaatsingsmogelijkheden.


Flits!

Bij het aantal verkeersdoden in het weekend worden jongeren dikwijls geviseerd als roekeloze, onverantwoordelijke bestuurders. ook al nemen er dan gewoon meer jonge mensen deel aan het verkeer, de cijfers blijven angstwekkend hoog. Wim Geysen zette in samenwerking met de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) zijn naam onder de monoloog 'Flits!', een sensibilisatiecampagne rond verkeersveiligheid voor mensen vanaf vijftien jaar. Dankzij de steun van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap (departement verkeer), het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV), Langzaam Verkeer vzw en de Vlaamse Stichting Verkeerskunde is er voor scholen en culturele centra eveneens een informatiepakket beschikbaar. het verhaal gaat als volgt: een jongeman vertelt over een avondje uit met vrienden. Op een groot projectiescherm zie je als toeschouwer de gebeurtenissen van die avond. De uitbundige avond eindigt abrupt en verandert het leven van de jongeren ingrijpend. Muziek, animatiefilmpjes en videospelen geven het stuk de snelheid en de uitstraling van een videoclip. Het stuk kan gebracht worden volgens een minimaal of maximaal concept, zodat Flits! ook voor een klein publiek kan worden opgevoerd.


De Bond, Saskia De Ceuninck

Gisterenavond vond in Oudenaarde de première plaats van Flits!, een monoloog van Wim Geysen gecreëerd in opdracht van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. Het maakt deel uit van een campagne van de vereniging rond verkeersveiligheid. Het stuk is eigentijds en geschikt voor jong en oud. De Vlaamse Gemeenschap steunt het initiatief.


Kleine kinderen worden groot. Vandaag nog aan de piano, morgen achter het stuur van een wagen. Jonge mensen trekken er vooral in het weekend op uit met de auto. Van alle ongevallen die dan gebeuren, is één op drie slachtoffers jonger dan 24 jaar. Om te wijzen op de gevaren van het verkeer liet de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen een theaterstuk schrijven.
Paul Vande Walle: Wij willen onder andere de 17- en 18 jarigen bereiken. Ik denk dat met een toneelstuk naar voren komen eens iets anders is, een andere manier om aan sensibilisering te doen. Ik vind dat zeer belangrijk.


Een groepje jongeren gaat op stap. Ze fuiven en drinken erop los. Plots gebeurt er een ongeval. Iedereen staat weer met beide voeten op de grond. Om met zo'n verhaal de aandacht van jongeren te trekken, maakt de auteur van zijn monoloog een soort videoclip. Wim Geysen: Misschien gaat het publiek zich dan meer vereenzelvigen met wat er gebeurt. Vaak blijven ongevallen beperkt tot een beeld, een foto in de krant. Je ziet zulke beelden bijna dagelijks, en soms lijkt het alsof het allemaal ver van ons bed staat. Het was mijn opzet om iets te maken dat een zo groot mogelijke groep mensen zou kunnen sensibiliseren.


Vlaams minister van Verkeer Steve Stevaert steunt het theaterproject. ‘Mensen bekijken het verkeer nog teveel vanuit hun auto,’ zegt hij, ‘en te weinig van de kant van de zwakke weggebruiker. Ze vergeten te vaak wat de gevolgen zijn van een verkeersongeval .’
Steve Stevaert: ‘Uiteindelijk gaat het hier om mensenlevens. Vijftienhonderd mensenlevens op jaarbasis, duizenden gewonden, ongelooflijk veel sociale schade en een zeer hoge, onbetaalbare factuur in de sociale zekerheid. We moeten de mentaliteit veranderen, en dat zal lukken als we er met zijn allen aan werken.


De Ouders van Verongelukte Kinderen willen met het theaterstuk heel Vlaanderen bereiken. Scholen, verenigingen en culturele centra kunnen de voorstelling boeken.


AVS | Eddy Berte
 | Alex Teerlinck


Interview ATV


Elke dag worden jonge mensen het slachtoffer van het moordend verkeer. In 33% van de weekendongevallen zijn jongeren tussen 18 en 24 jaar betrokken. Angstwekkende cijfers zijn dat, en de ouders en vrienden van de verongelukte jongeren blijven hun leven lang getekend door het gebeuren. Flits!, een theatermonoloog van Wim Geysen over dat onderwerp, wordt vanavond opgevoerd in Mortsel. Een avondje theater dat doet nadenken, en auteur en theatermaker Wim Geysen zit hier bij ons.


Marc Fransen: Dag Wim. Waarom een theatervoorstelling over een onderwerp zoals dit ?

Wim Geysen: Op een bepaald moment kreeg ik een telefoontje van Paul Vande Walle, voorzitter van OVK. Hij had mij aan het werk gezien met een andere monoloog en vroeg zich af of ik het zag zitten om voor hun vereniging een theaterstuk te maken rond verkeersveiligheid. Ik heb een tijd nagedacht over zijn vraag. Ik vond het geen evidentie om iets te maken rond dat thema. Ik ben met die mensen gaan praten, en uiteindelijk heb ik dan beslist om er voor te gaan.


Marc Fransen: Hoe zit het verhaal in mekaar ?

Wim Geysen: Ik vertel het verhaal van een groepje jongeren dat samenkomt voor een avondje stappen, vrolijkheid, plezier. Hun verhaal wordt geprojecteerd op een groot scherm. Een aantal jonge acteurs speelt de gebeurtenissen van de avond na. Ik vertel, en terwijl zie je de opgenomen beelden.

Marc Fransen: Het begint met een avondje plezier, en dan keert heel die avond. Dat is theatertechnisch opgelost met stukjes film, maar hoe begon je effectief met het schrijven van dit verhaal?

Wim Geysen: Dat is eigenlijk ten dele gegroeid uit de verhalen die ik hoorde van leden van OVK.

Marc Fransen: Erg aangrijpende verhalen...

Wim Geysen: Ja. Die verhalen zijn heel indringend. Er zijn mensen bij mij thuis geweest om erover te praten, en ik merk iedere keer opnieuw dat zij heel veel nood hebben om hun verhaal te kunnen vertellen. Natuurlijk verandert zo'n gebeurtenis je leven compleet.

Marc Fransen: Hoe reageerden zij op de monoloog ? Je hebt het stuk nu toch al een paar keer gespeeld ?

Wim Geysen: De vereniging heeft de monoloog zelf nog niet gezien. Vanmorgen heb ik de avant-première gespeeld voor 400 jongeren in de Mark Liebrechtschouwburg in Mortsel. Die jongeren reageerden alvast heel positief. Nadien kwamen enkelen van hen mij opzoeken om even over het stuk door te praten. Dat vind ik een heel goed teken.

Marc Fransen: Nu ga je een hele tijd met die theaterproductie rond in scholen, culturele centra enzovoort... Je hebt de cijfers van waaruit jij vertrokken bent. Massaal veel jonge mensen worden slachtoffer van het verkeer. Jij bent zelf jong. Je bent nu al een paar maanden bezig met dit project, en je zal er waarschijnlijk nog maanden mee bezig zijn. Dat moet toch inwerken op jou als persoon ?

Wim Geysen: Tja. Ik denk dat dat iets typisch wordt aan Wim Geysen. De producties die ik maak, gaan meestal vrij diep. Spiegelschrift - een project dat ik heb uitgewerkt in samenwerking met auteur Bart Demyttenaere - gaat over depressie en zelfmoord. Mensen zien natuurlijk producties van mij, ze zien dat het allemaal niet vrijblijvend is. De ene productie komt haast vanzelf uit de andere...

Marc Fransen: Het is meer dan wat lol maken op een podium.

Wim Geysen: Ja. En ik hoop dan ook dat de leraars of de organisaties die mij boeken hun publiek op voorhand verwittigen dat het geen poppenkast is waar ze naar komen kijken - bij wijze van spreken. 't Is een heel vrolijk stuk, tot op een bepaald punt.

Marc Fransen: Ik wou het juist zeggen. Het is toch niet té melig, te sentimenteel?

Wim Geysen: Nee ! Maar daar schuilde wel het grote gevaar. Vandaar dat ik er een tijd heb over nagedacht - doe ik dit of doe ik dit niet ? Je zit natuurlijk met een gigantisch probleem, maar een groot deel van de bevolking is daar nog niet persoonlijk mee geconfronteerd. Stel : je gaat naar een school, en daar sta je dan voor tweehonderd jongeren die zich wellicht niet echt betrokken voelen. Dan moet je ze 'pakken', en ik probeer dat te doen door uit te gaan van de vriendschapsband die er bestaat tussen de jongeren in mijn verhaal. Het is trouwens in zekere zin ook door die vriendschap dat het misloopt in de vertelling.

Marc Fransen: Vanavond wordt Flits! opgevoerd in de Mark Liebrechtschouwburg, beter bekend als het Cultureel Centrum van Mortsel. De monoloog wordt aangeboden door het stadsbestuur naar aanleiding van de autoluwe dag. De toegang is gratis. De komende maanden en jaren trekt Wim rond in scholen en culturele centra. Veel succes, Wim. Ik hoop dat je veel jongeren kunt sensibiliseren omtrent dit probleem... 

Wim Geysen: Dankjewel! 

ATV    


Share by: